Op zondag 14 juni heeft in Besoijen de wedstrijd onderlinge drie schieten op 'de wip' met het geweer plaats gevonden. De wedstrijd is geschoten door leden van het gilde Ambrosius uit Baardwijk, het gilde St. Jan Baptist uit Kaatsheuvel en het gilde St. Crispininus & Crispinianus uit Besoijen.

Bij het schieten op 'de wip' wordt er met een kaliber. 22 geweer op een hoogte van 16 meter in een kogelvanger geschoten waarin een drietal buisjes verticaal naast elkaar staan op gesteld. Op elk buisje ligt een stalen dop, de 'wip', die even groot of net iets groter is dan het buisje. Aan de onderzijde van de wip is een koord bevestigd, wat door het buisje naar beneden hangt. Het doel is om 'de wip' er af te schieten. Met een goede opkomst en onder mooie weersomstandigheden ontstond er een spannende wedstrijd waarbij uiteindelijk drie van de deelnemers de maximale score van 12 punten wisten te behalen. Dit waren Jacob van de Werken, René Duquesnoy en Frank van den Houdt. Na drie kampronden was het Frank van den Houdt die als winnaar uit de bus kwam. Frank heeft uit handen van hoofdman René van Kuijk de wisselbeker in ontvangst genomen. Er kan worden teruggekeken op een spannende wedstrijd en een gezellig samenzijn waarbij de onderlinge band tussen de leden van de drie gilden weer stevig zijn aangehaald.

Zelf een keer te schieten op 'de wip'?

Belangstellenden die zelf een keer op de wip willen schieten en daarbij kennis willen maken met de leden van het gilde en hun activiteiten, welke onder andere bestaan uit het geweerschieten op de wip en het luchtgeweerschieten op overdekte binnenbanen zijn maandag vanaf 11.00 uur van harte welkom op het schietterrein van het gilde wat is gelegen achter de gebouwen van Plastica aan de Industrieweg 94 in Waalwijk. Verdere informatie over het gilde vind je op www.gildebesoijen.nl