Een tijd lang leek de 23-jarige Milos Boksan (VVD) de jongste wethouder van Nederland te zijn, maar er zijn inmiddels nog een paar jongere wethouders in Nederland. Hij is wel de jongste wethouder die Waalwijk ooit heeft gekend. In het nieuwe college van Waalwijk is jong en zeer ervaren nu prima gecombineerd. “Als jongere zie je soms net wat andere problemen en omgekeerd. Dat vult de algemene zienswijze prima aan”, zegt Milos zelfverzekerd.

Door Wil Monsieurs

Milos is geboren in een Servisch gezin. Zijn ouders zijn naar Nederland gevlucht om de oorlog in het voormalig Joegoslavië te ontlopen. “Mijn vader was al in Nederland op familiebezoek en kon niet meer terug omdat de oorlog was uitgebroken. Mijn moeder heeft het begin van de oorlog meegemaakt en kon vluchten. Ik heb, in gesprekken met mijn ouders daarover, een hoop ellende gehoord. Wel ben ik trots op mijn ouders, want zij hebben er alles aan gedaan om te integreren in Nederland. Op mijn wethouders kantoor heb ik het oude woordenboek van mijn vader liggen. Dat is intensief gebruikt om de taal te leren”, legt Milos uit.

Zelf is hij in Nederland geboren en kent de gruwelen van de oorlog in Joegoslavië gelukkig alleen uit de overlevering. “We mogen blij zijn dat we hier in Nederland in alle vrijheid kun leven en werken, maar let wel, dat is geen vanzelfsprekendheid!”, aldus de 23-jarige.

Grote portefeuille

De portefeuille waarvoor Milos als wethouder verantwoordelijk voor is, is uitgebreid: Wonen, veiligheid, sport en recreatie, integratie, regeldruk en zorgfraude. Als alles volgens plan verloopt studeert hij de komende weken af op het vak Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Deze week levert hij hiervoor zijn masterthesis in, waarin hij voor de specialisatie Besturen van Veiligheid heeft gekozen.

“Ik heb dus alle tijd om me aan het wethouderschap te wijden en ik moet je zeggen dat ik elke dag met ongelooflijk veel energie opsta. Een 36-urige werkweek zit er voor mij niet in”, zegt hij glimlachend.

Voorrang statushouders afschaffen

Als kersverse wethouder wil Milos dat Waalwijk op veel fronten gaat verbeteren. Als jongere ervaart hij de problemen bij het vinden van een eigen woonruimte, Milos woont dan ook nog steeds bij zijn ouders. “Het college gaat aan de slag om de lokale voorrang van statushouders af te schaffen. Vijftig procent van zowel de (sociale) huur en koopwoningen moeten met voorrang beschikbaar komen aan mensen die een lokale binding met Waalwijk hebben. Dat moet dan ook nog betaalbaar zijn", is zijn stellige overtuiging. "We gaan er dus voor zorgen dat er voor de statushouders doorstroomlocatie(s) gerealiseerd worden."

Wat de veiligheid betreft is Milos ook helder: “Het belagen van hulpverleners wordt nooit getolereerd. Voor meer veiligheid op straat gaan we meer handhavers inzetten. De Waalwijkse inwoners moeten veilig over straat kunnen. Het college gaat daarom investeren in 50% meer handhavers op straat. De Waalwijkse inwoners gaan ook merken dat het veiliger wordt.”

Inwoners willen oplossingen horen

Met zijn 23 jaar is Milos dus gewoon jong. Is hij niet bang dat gemis aan levenservaring hem in de wielen zal gaan rijden? “Nee”, zegt Milos gedecideerd. “De mensen die ik tot nu toe gesproken heb vragen niet naar mijn leeftijd, nee, ze vragen naar oplossingen en dat is veel belangrijker. Het heeft voordelen als jongeren meebesturen. Als jongere kijk je vaak anders naar problemen en zie je ook soms andere problemen dan oudere collega’s. Waar geen verschil in zit is het feit dat we allemaal de juiste oplossing willen brengen. Jong en oud, zoals het college nu is samengesteld, vult elkaar dus prima aan.”

Milos gaf al aan dat het wethouderschap geen 36-urige baan is. Hoe is hij van plan om het sociale leven overeind te houden? “Daar maak ik bewust tijd voor vrij. Ik heb een seizoenskaart bij RKC, ga graag naar de sportschool en met vrienden uiteten of naar de bioscoop. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit kan volhouden. Voordeel van jong zijn is dat het me niet aan energie ontbreekt.”

Kijkend naar de komende vier jaar, waar staat Milos dan? “Waar ik persoonlijk sta weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat we in Waalwijk meer woningen gaan hebben voor mensen met een Waalwijkse binding en dat het voor iedereen veiliger is. Wat ik dan ook wil is dat RKC naar de eredivisie promoveert, maar jammer genoeg heb ik daar als wethouder geen invloed op.”

Laat van je horen

“Ik heb nog wel een tip aan alle inwoners van Waalwijk: Spreek je uit als je iets ziet wat naar jouw idee anders zou moeten. Spreek ons aan of stuur een mail. Dan weten wij als college tijdig wat er speelt en waar we aan moeten werken.”