Dit jaar ondernamen de gymnasiasten van het Dr. Mollercollege in Waalwijk een unieke en leerzame expeditie langs de noordgrens van het oude Romeinse Rijk, bekend als de Limes. Deze grens, bestaande uit een reeks forten, castella en castra, vormde een belangrijke scheidslijn en ontmoetingsplaats tussen de Romeinse en Germaanse culturen.

Met het doel om een dieper begrip te krijgen van de historische en hedendaagse betekenis van de Limes, fietsten bijna 100 leerlingen in vier dagen van Katwijk aan Zee naar Xanten. Onderweg stopten zij bij diverse historische locaties om de Romeinse geschiedenis tot leven te zien komen. Hun reis omvatte onder andere een bezoek aan het Archeon, waar ze een goed beeld kregen van het leven in een Romeins dorp, en Castellum Hoge Woerd, waar ze een echt Romeins schip konden bewonderen, compleet met de authentieke schoenen van de kapitein en zijn vrouw. In Xanten bezochten ze het Archeologisch Park, waar de burgernederzetting bij het oude legerkamp Castra Vetera gedeeltelijk is heropgebouwd.

Anne Voorn, directeur van het Dr. Mollercollege, zei over deze bijzondere fietstocht: “Deze fietstocht laat zien dat het gymnasium zoveel meer is dan alleen de studie van Grieks en Latijn! Door langs de Limes te fietsen, zien onze leerlingen hoe het verre verleden verweven is met de wereld van nu. Ze doen al fietsend een rijke ervaring op die ze de rest van hun leven niet meer zullen vergeten.”

Deze avontuurlijke en educatieve reis bood de leerlingen niet alleen een unieke kans om de geschiedenis in het echt te ervaren, maar versterkte ook hun begrip van de cultuurhistorische invloed die de Romeinse tijd op onze huidige samenleving heeft gehad. De fietstocht langs de Limes was een prachtig voorbeeld van hoe het Dr. Mollercollege innovatieve en praktijkgerichte leermethoden inzet om de horizon van zijn leerlingen te verbreden.