Wat een tropische week! Het is heet, heet en nog eens heet. De 30 graden wordt dagelijks gepasseerd, de langste dag hebben we al achter de rug, zo nu en dan kwamen felle onweersbuien opzetten.
Een week met vele contrasten dus. Onweersbuien zorgden voor schade. Een woning aan de Sint Antoniusstraat werd getroffen door de bliksem. Een vuurzee ontstond boven in de woning. Wat een drama voor de bewoner en naaste buren. Gelukkig raakte niemand gewond.
Heel veel mensen genoten aan het water van de hitte, verkoeling zoeken dus. Blijf wel opletten op de bevlotbare wateren. Dit zijn de openbare wateren die juridisch geschikt zijn voor de scheepvaart. De groter rivieren dus zoals de Maas. Afgelopen dagen kwamen verschillende mensen in het land al in de problemen door de stroming. Blijf ook opletten op uw luchtbedje. Een jetski of een speedboot kan u ook weleens over het hoofd zien.
Ook als politie hebben we het warm. Ons hitteprotocol schrijft voor dat we onze politiepolo niet aan hoeven bij deze temperaturen en alleen ons ondershirt aan hoeven te trekken met daarover natuurlijk ons veiligheidsvest. Natuurlijk toch nog warm, maar in deze hitte wel aangenamer. We moeten het sprintje toch nog kunnen trekken.
Hitte: zorg goed voor jezelf én de ander
Het hitteplan schrijft ook voor dat we wat meer oog moeten hebben voor de ouderen in de gemeente. Ga even langs bij de ouderen, zieken of hulpbehoevenden. Kijk even of alles goed gaat. Help met kleine klusjes zoals een boodschap doen, zodat zij niet de warme zon in hoeven.
Zorg voor hydratatie, oftewel genoeg drinken in huis en drink zelf natuurlijk ook genoeg (water).
Houd de zon buiten, houd overdag ramen, gordijnen en rolluiken gesloten. Zo blijft je woning het langst koel.
Overleden vrouw in Sprang-Capelle
In de afgelopen week kwam het politienieuws uit onze gemeente ook weer landelijk in het nieuws.
Op maandagochtend 15 juni werden agenten gevraagd naar een woning aan de Kaardebol in Sprang-Capelle te gaan in verband met een vermoedelijke reanimatie. Hulp kwam helaas te laat. Er werd een vrouw overleden aangetroffen in de woning. De forensische opsporing van de politie deed onderzoek in de woning wat de hele dag duurde. Een persoon, afkomstig uit de woning, werd in verband hiermee aangehouden. Het onderzoek loopt verder. Het is afwachten wat er verder uit gaat komen. We leven mee met de nabestaanden.
Nepagenten
Ook was het in de afgelopen week weer raak als het gaat om nepagenten. Elke week komt het wel weer voorbij, een persoon die bij een oudere man of vrouw zich voordoet als agent en de sieraden en het geld komt halen. Hoe ver ben je dan gezakt? Heb je dan helemaal geen normen en waarden? Twee mannen werden op dinsdag 16 juni al aangehouden in Loon op Zand. Zij werden op heterdaad betrapt. Het verhaal dat er ‘inbrekers waren aangehouden en dat ze bij hen een briefje hadden gevonden met dit adres; dat de politie hun waardevolle spullen kwam veiligstellen’. Trap er gewoon niet in, verbreek altijd de verbinding en bel 112. Laat niemand binnen als u het niet vertrouwt. Codes geeft de politie niet!
Op donderdag 18 juni werd een 91-jarige vrouw uit de wijk St. Antoniusparochie telefonisch rond de klok van 16.30 uur benaderd door een onbekende persoon. De beller vertelde dat een politieagent in burger langs zou komen om waardevolle spullen veilig te stellen naar aanleiding van recente inbraken. De vrouw werd continu aan de lijn gehouden. Na ongeveer een uur meldde zich een persoon aan de voordeur. Hij werd binnengelaten. Nadat de nepagent een geldbedrag en sieraden had meegenomen, meldde de vrouw zich bij een familielid, waarna de politie werd geïnformeerd. Agenten kwamen naar de Louis Paul Boonhof in Waalwijk. Wat bleek: de nepagent had zelf geholpen met het af doen van de sieraden die de vrouw droeg.
In wat voor wereld leven we anno 2026? Heb je dan helemaal geen respect meer voor de ouderen in onze samenleving? We doen onderzoek naar deze nepagent, we hopen hem snel op camerabeelden te zien.
Op die donderdagavond kwamen meerdere pogingen binnen. Trap niet in deze truc, hang gewoon op als u het niet vertrouwt en bel 112.
Criminelen maken geraffineerd gebruik en maken misbruik van het vertrouwen in de politie. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de daders. Praat erover met ouderen in uw omgeving. Heeft u ouders, een opa, een oma, of bent u mantelzorgen of zorgverlener? Praat met hen over dit soort oplichting. Bespreek dat de politie nooit contant geld, bankpassen, pincodes of waardevolle spullen komt ophalen. Voorkom nieuwe slachtoffers. Samen waakzaam en dienstbaar.
Integrale controle
Afgelopen week werd ook een integrale controle gehouden langs de N261 ter hoogte van Waalwijk. Samen met diverse ketenpartners werden automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gecontroleerd. Bijna tien automobilisten bleken onder invloed van drugs te rijden. Heeft u niets te verbergen? Dan maakt zo’n controle niet uit. Belastingtechnisch moet het ook in orde zijn. Er werden tienduizenden euro’s betaald. Ook werd er beslag gelegd op enkele voertuigen.
Een dief werd in de boeien geslagen, omdat hij enkele onderdelen van een scooter wegnam aan de Tllburgseweg in Sprang-Capelle. Ook een heterdaadje dus. Hij werd in de cel gezet. En dat allemaal in de hitte!
Ook werden diverse andere personen aangehouden terzake kleine vergrijpen zoals winkeldiefstal, vernieling en openbare dronkenschap. We blijven ook op deze zomerse dagen 24/7 paraat.
Een fijne veilige week toegewenst. Geniet van de zomerse dagen!
Volgende week iets meer over de aanhouding van enkele jongeren, over het wel en wee van hun activiteiten in de gemeente Waalwijk.
