Jongeren die, om wat voor reden dan ook, op school uitvallen of dreigen uit te vallen, kunnen vanaf nu bij de Tavenu terecht voor begeleiding die leidt tot terugkeer naar het gewone onderwijs. Mocht dat echter niet tot de mogelijkheden behoren, dan wordt er gezocht naar een andere passende oplossing. In tegenstelling tot vele andere trajecten, is hier geen moeilijke indicatie voor nodig. Alleen goedkeuring van de leerplicht ambtenaar is voldoende. Op dinsdag 21 oktober werd hiervoor de aftrap gegeven in de werkplaats van de Tavenu.

Door Wil Monsieurs

Wethouders Peter van Steenbergen (Heusden) en Sjors Slaats (Waalwijk) waren hierbij aanwezig om de intensieve samenwerking die de twee gemeenten, De Tavenu en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs hebben te duiden, waardoor werkplaats in de Tavenu mogelijk is gemaakt.

Talenten ontdekken

Erik van Ginniken, directeur Tavenu, is in zijn nopjes met dit nieuwe project binnen zijn muren: “Wat we met deze samenwerking voor staan is om de thuiszitters, zo worden jongeren genoemd die niet of nauwelijks meer naar school gaan, weer bij de maatschappij te betrekken. In onze werkplaats kunnen de jongeren, met begeleiding van onze werkplaatsmanagers, ontdekken waar hun talenten liggen én wat ze leuk vinden om te doen.”

Werkplaatsmanager Jeroen van Rijn is ook enthousiast: “Of het nu over hout- of metaalbewerking gaat, of meubels maken, het maakt ons niets uit. Als we er samen met de jongeren achter komen waar hun interesses liggen, kunnen we aan de slag. Dit doen we in een ongedwongen sfeer, maar wel met duidelijke afspraken. Het is dus allemaal niet vrijblijvend. Op deze manier kunnen we veertig tot vijftig jongeren per week op een mooie manier activeren. De jongeren zijn hier voor een periode van vier maanden. Als dan alles meezit, kan het zomaar gebeuren dat die jongere(n) weer terug naar het reguliere onderwijs kan”, zegt hij trots.

Laagdrempelig

Beide wethouders, Slaats en Van der Steen, zijn het hier volmondig mee eens. “Dit is een uniek project”, weet Slaats, die vervolgt: “Kijk, de scholen signaleren wanneer het fout dreigt te gaan met één van hun leerlingen. Op de website kunnen ze dan een aanmeldingsformulier voor de Werkplaats invullen. Vervolgens neemt dan de leerplicht ambtenaar hierop een besluit, waarna die betreffende jongere(n) kunnen starten. Het is dus laagdrempelig en een aparte indicatie is dan ook niet meer nodig.”

“Het is mooi dat we dit nu kunnen starten. We hebben namelijk een grote uitdaging om vastgelopen jongeren van 12 tot 16 jaar mee te laten doen in de maatschappij”, stelt Van der Steen. “We hebben ook lokale teams samengesteld in de twee gemeenten om die jongeren te helpen. Helder moet ook zijn dat in de meeste gevallen de oorzaken van uitval niet bij de jongeren zelf ligt, daar spelen vaak andere problemen in mee”, weet Van der Steen.

Erik van Ginneken (Tavenu) is blij dat De Tavenu hierin een grote rol kan en mag spelen: “Het is goed dat we een werkplaats hebben kunnen inrichten om die jongeren op te vangen en terug te begeleiden naar een passende oplossing.”

Verbinding die werkt

Ook Jos van de Pluijm van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs gelooft in deze aanpak: “Omdat we hier in de Tavenu ook een afdeling van DC Boost hebben zitten, kunnen we, mocht dat nodig en goed blijken te zijn, jongeren laten doorstromen naar deze afdeling. Daar krijgen ze dan les, met als doel om ze verder te brengen. Het is die verbinding die volgens mij erg goed kan gaan werken.”

Project De Werkplaats bij de Tavenu is een pilot. Alle betrokkenen hebben afgesproken dat hiervoor twee jaar voor uitgetrokken wordt, met een evaluatie na het eerste jaar. “Dan kunnen we zien hoe het allemaal loopt en waar eventueel bijgestuurd moet worden”, weet wethouder Slaats.

Alle betrokkenen waren het er over eens dat ze getuigen zijn van een bijzonder project, met als doel: Uitvallers op een mooie manier opnieuw betrokken laten zijn bij en in de maatschappij.